Hogia och Academic Work snabbutbildar systemutvecklare

På uppdrag av IT-företaget Hogia ska Academic Work intensivutbilda 10 personer i systemutveckling. Utbildningen pågår i 12 veckor och är baserad på modellen Accelerated Learning, vilket innebär praktiskt lärande i högt tempo. Hogia är först ut i Västsverige med att testa metoden och utbildningen kommer att genomföras under hösten på Hogias huvudkontor i Stenungsund.
#pressmeddelande

På uppdrag av IT-företaget Hogia ska Academic Work intensivutbilda 10 personer i systemutveckling. Utbildningen pågår i 12 veckor och är baserad på modellen Accelerated Learning, vilket innebär praktiskt lärande i högt tempo. Hogia är först ut i Västsverige med att testa metoden och utbildningen kommer att genomföras under hösten på Hogias huvudkontor i Stenungsund.

– Academic Work har en spännande lösning för att råda bot på kompetensbristen inom IT, nämligen att ge fler möjligheten att vidareutbilda sig, oavsett tidigare utbildningsnivå och arbetslivserfarenhet. Vi ser fram emot att se vilka kandidater som kommer att delta i utbildningen, säger Markus Hogsved, chefsarkitekt över Hogias nya molnplattform, ett projekt som i dag sysselsätter 90 medarbetare.

Hogia ger Academic Work i uppdrag att rekrytera till utbildningen och innehållet skräddarsys efter Hogias behov. Utbildningen är öppen för alla att söka oavsett tidigare bakgrund. I urvalsprocessen är fallenhet för programmering och förmågan att lära sig nya saker viktigare än tidigare erfarenheter.

– Accelerated Learning är en ny utbildningsform i Sverige med fokus på praktisk tillämpning och ständig återkoppling. Förutsättningarna för den branta utvecklingskurvan hos deltagarna sätts på prov redan i den testbaserade urvalsprocessen. Vi rekryterar utifrån personliga egenskaper, förmågor och drivkrafter hos människor, snarare än betyg och tidigare erfarenheter, menar Siri Hönig på Academic Work som ansvarar för rekryteringen och utbildningsprogrammet.

Efter 12 veckors utbildning är deltagarna redo att arbeta som systemutvecklare och delta i utvecklingsprojekt på Hogia.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Hogia. Det är vår första kund i Västsverige och precis som vi arbetar de aktivt på alla plan med kompetensförsörjning för att säkra branschens framtid i Sverige. Här ser vi att Accelerated Learning har en självklar plats, säger Micael Holmström, VD för Academic Works utbildningsbolag Academy.  

Den 15 februari 2017

Kontaktpersoner
Marie Vassiliadis, pressansvarig Hogia
marie.vassiliadis@hogia.se
072-240 82 01

Micael Holmström, VD Academy
micael.holmstrom@academy.se
070-991 96 77

Om Hogia
Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 600 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se.

Publicerat:_
2017-01-20
2017-02-15
Hogia är vår första kund i Västsverige och precis som vi arbetar de aktivt på alla plan med kompetensförsörjning för att säkra branschens framtid i Sverige.
‍Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 600 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: ekonomi- och affärssystem, personaladministrativa system och transportsystem.

Läs mer

”Det är ett tänk som man måste komma in i”

Emelie Orraryd är samhällsvetare i grunden och har en bakgrund som administratör och handläggare på arbetsförmedlingen. Hon har även gått ett mastersprogram i samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet. Emelie har en passion för tv-spel och teknik men har inte riktigt fått användning av sina kunskaper förrän nu.

Läs mer

Academic Work Academy tar steget in i USA

Snabbväxande utbildningsföretaget Academic Work Academy tar steget in på den amerikanska marknaden genom ägarbolaget AWX:s förvärv av Wyncode, en av pionjärerna inom intensivutbildning. För Academy är förvärvet en viktig pusselbit i det fortsatta arbetet med att utmana det etablerade sättet att tänka kring kompetensförsörjning och utbildning.

Läs mer